Termeni IT

Termeni IT

A

AACAdvanced Audio Coder
Standard de codare audio MPEG-2, care nu mai permite decodarea MPEG-1
AC-3Fostul nume al sistemului de codare audio Dolby Digital, folosit în documente tehnice acesta fiind succesorul tehnicilor de codare Dolby AC-1 si AC-2
activexSet de tehnologii dezvoltat de Microsoft ce oferă instrumente pentru crearea de legături între aplicaţiile desktop şi mediul Web şi crearea de  conţinut Web interactiv. Spre exemplu, vizualizarea de documente Word şi Excel direct în programul de navigare Web.

 

ADSLLinie de abonat digital asimetrică (Asymmetric Digital Subscriber Line) Protocol ce utilizează linii telefonice standard pentru a oferi comunicaţii de date cu viteză ridicată, upstream (de la utilizator) de 640 kbps şi downstream (către utilizator) de peste 6 mbps  oferind transmisii concomitente de tipul voce şi date
AGPAccelerated Graphics Port
Port de extensie standard al unui PC proiectat pentru a oferi o mai mare viteză de interconectare adaptoarelor video decât porturile PCI.
Alpha-BlendingFacilitatea de a da unei imagini sau chiar unui pixel anume o proprietate de material, cum ar fi aspectul de opacitate, transparenţă sau semitransparenţă.
Anisotropic filteringProcedeu de filtrare a imaginilor care, spre deosebire de filtrarea triliniară, ţine cont în interpolarea unui pixel anume de toţi cei din jurul său care se conformează figurii geometrice 3D originale.
antivirusProdus software utilizat pentru a identifica şi furniza mijloacele necesare eliminării viruşilor de pe sistemele infectate. Adesea, acest proces este denumit ‘curăţare’ sau ‘dezinfectare’.
apacheServer web dezvoltat de către Apache Group. ce rulează pe sitemele de operare Unix, Linux, sau Windows; derivat din  originalul server de web NCSA dezvoltat de Universitate Illinois din Urbana-Champaigne. Apache este cel mai polpular server web de pe internet, fiind mult mai puternic decat Internet Information Server al firmei Microsoft, cel mai apropiat competitor.
APIApplication Programming Interface
Interfaţă de programare standardizată care permite crearea unei aplicaţii independente de dotarea hardware. Instrucţiunile astfel obţinute sunt prelucrate de către driverul dispozitivului hardware în mod specific. Anumite API-uri, cum ar fi DirectX şi OpenGL, pot emula funcţii hardware pentru a avea siguranţa că aplicaţia software nu este dependentă de dotarea hardware.
ASCII(American Standard Code of Information Interchange) O listă de litere, numere şi semne de punctuaţie şi un număr de la 0 la 127, asociat simbolului respectiv. Spre exemplu, litera A (mare) are codul ascii 65.
ASFAdvanced Systems Format (sau Advanced Streaming Format)
Format de container multimedia înregistrat de Microsoft ce îmbină encodara digitală video şi audio într-un fişier special creat pentru redare pe internet.
aspect ratioRaportul de lăţime / înălţime dintr-o imagine; un raport de 4:3 înseamnă că orizontala este cu un sfert mai mare decat verticala. Raportul standard în televiziune este de 4:3 (sau 1.33:1).
avatarImagine miniaturizată (persoană, obiect, animal) special aleasă pentru a vă reprezenta în mediul online.
AVIAudio Video Interleave,
format multimedia introdus iniţial de Microsoft în 1992 ca parte a tehnologiei sale Video4Windows ce poate conţine fişiere audio şi video într-un container standard care permite redarea sincronizată a acestora.

B

backupCopie a datelor folosită pentru refacerea acestora în cazul pierderii, coruperii sau ştergerii.
 BackdoorBackdoor este termenul utilizat în domeniul IT pentru a defini acele facilităţi (metode) incluse în software sau  în componentele hardware, cu scopul de a  permite unor terţi să acceseze de la distanţă diversesisteme informatice sau sisteme de comandă şi control – SCADA, fără ca utilizatorii de drept să realizeze acest lucru.

Facilităţile backdoor pot fi hardware sau software. BIOS-ul primelor plăci de bază cu procesor INTEL PentiumI avea inclusă o facilitate de tip backdoor ce permitea ocolirea parolei de BIOS prin  introducerea  secvenţei585589.

Facilităţile backdoor se pot datora şi unor erori de programare, acestea intrând în categoria vulnerabilităţilor software.

Bilinear filteringModalitate de filtrare a imaginii ce permite „înmuierea” contururilor prin interpolarea culorii a câte patru pixeli (texeli) aflaţi împrejur. Marele dezavantaj al acestei metode este pierderea efectului de adâncime, de consistenţă a texturii aplicate.
bitCea mai mică unitate de date utilizată în informatică, cu valoare egală cu 1 sau 0, abreviat cu ajutorul literei cursive b şi reprezentată deseori cu ajutorul prefixului kilo- (pentru 1,024 biţi, sau 210) sau mega- (1,024 x 1,024 biţi).
BluetoothTehnologie radio pe distanţă scurtă, pentru legarea aparatelor portabile şi staţionare pe o distanţă de pana la 10 m, nefiind necesară linia aeriană neobstrucţionată dintre aparate.
BroadbandTermen general folosit pentru conexiunile la internet de mare viteza, precum DSL sau cablu.
BrowserProgram software folosit pentru a vizualiza şi a interacţiona cu o serie întreagă de resurse disponibile pe internet şi accesate în principal prin intermediul protocolului HiperText.
BUGAnumite aspecte ale manipulării datelor de către un program sau o aplicaţie ce pot trece neobservate, generând o eroare de logică ce afectează anumite functionalităţi ale programului.
Bump-mapingFacilitate de simulare a proprietăţii de rugozitate a suprafeţelor utilizând texturi multiple şi efecte de iluminare.

C

cacheZonă de memorie folosită pentru stocarea temporară a unei candităţi de date în scopul accesului rapid la aceasta.
 CDMACDMA este un acronim care provine de la Code Division Multiple Access și se referă la o tehnologie de transmisie digitală a undelor radio între o centrală și un telefon mobil.

Modul în care funcționează această tehnologie este următorul: fiecare frecvență de comunicație între telefon și centrală este divizată în mai multe părți și remodulată. La destinatar, informația este reasamblată. Prin contrast, la GSM unui utilizator i se aloca o frecvență specifică (un interval).

În termeni mai puțin tehnici, în loc să se rezerve un canal de comunicație de o lărgime destul de mare ca la GSM, la CDMA se rezervă doar “fâșii” dintr-un canal și se trimit mai multe conexiuni, la destinatar asamblându-se mesajele pentru a se obține ceea ce a transmit expeditorul.

Din punct de vedere hardware, pentru a realiza comunicații CDMA este nevoie de mai mulți transmițători și receptori pe dispozitiv. Multe dintre terminalele mobile din ziua de astăzi suportă tehnologia CDMA.

Avantajul major al acestei tehnologii este acela că aceeași frecvență poate fi folosită pentru a susțune mai multe comunicații, ceea ce se traduce utilizatorului de rând printr-o capacitate mai bună de transmisii de voce și date.

CGIcommon gateway interface – interfaţă comună de deschidere
Standard ce defineşte regulile de rulare a programelor externe în cadrul unui server Web HTTP. Programele externe sunt denumite gateways (deschideri) deoarece oferă server-ului o nouă perspectivă asupra informaţiilor existente în mediul Web.
CIRCommitted Information Rate – Rata Garantată de Transfer. Reprezintă viteza minimă, garantată, de transfer al datelor într-o reţea broadband.
CMSContent Management System
Un sistem de management al conţinutului (SMC) este un sistem software utilizat la asistarea utilizatorilor săi în procesul de management al conţinutului.
SMCul facilitează organizarea, controlul şi publicarea de documents sau alt tip de conţinut, cum ar fi imagini si resurse multimedia. Un SMC facilitează adesea crearea in comun de documente. Un SMC web este un SMC cu facilităţi adiţionale pentru uşurarea publicării de conţinut pe siturile web. Sistemele de management al conţinutului web sunt folosite adesea pentru stocarea, controlarea, documentelor cum ar fi articole, manuale de operare, manuale tehnice, ghiduri de vânzări, şi broşuri de marketing. Un SMC poate avea următoarele funcţii:
Importarea şi crearea de documente şi materiale multimedia.
Identificarea utilizatorilor cheie şi a rolului lor în managementul conţinutului
Abilitatea de a atribui roluri şi responsabilităţi diferitelor categorii de conţinut
Definirea de sarcini de lucru adesea cuplate cu trimiterea de mesaje în funcţie de eveniment, astfel încât managerii de conţinut sunt alertaţi când intervin schimbări..
Abilitatea de a urmări şi organiza mai multe versiuni ale unei singure instanţe a conţinutului.
Abilitatea de a publica conţinutul într-o biblioteca, pentru a susţine accesul la conţinut. În ultima vreme biblioteca (baza de date) e o parte tot mai importantă a sistemului şi poate fi interogata.
color depthadâncimea culorii
Numărul nivelurilor de culoare care pot fi reprezentate de un pixel; se exprimă în general printr-un număr de biţi sau un număr de culori.
cookieUn fişier de date, cu dimensiune redusă, stocat în computer de către anumite site-uri vizualizate cu ajutorul programului de navigare Web ce conţine informaţii pe care site-urile Web le pot utiliza pentru a urmări anumiţi parametrii legaţi de paginile lor (parole de acces, pagini vizitate, etc)
CRCControl Redundant Ciclic
Metodă matematică folosită pentru verificarea integrităţii datelor. Este o formă de sumă de control, bazată pe teoria polinoamelor de lungime maximă.
criptareProces de codificare a informaţiei astfel încât să nu poată fi înţeleasă de persoanele neautorizate.
CSSCascading Style Sheets
Matriţă ce permite dezvoltatorilor controlul simultan asupra stilului şi a modului de afişare a informaţiilor incluse în multiple pagini Web.

D

D3DDirect 3D
Parte a familiei de interfeţe Microsoft DirectX API dedicată graficii 3D. Direct3D este suportată de marea majoritate a jocurilor actuale, toate adaptoarele video ce se pot găsi pe piaţă fiind compatibile cu acest standard.
daemonTermen Unix referitor la un tip predefinit de program (agent) destinat funcţionării continue in fundalul sistemului de operare. oferind posibilitatea de a furniza rapid informaţiile redundante către o aplicaţie de dimensiuni reduse, pentru a prelua şi administra restul de date, de importanţă ridicată.
DDR-SDRAMDouble Data Rate SDRAM,
Memorie capabilă a comunica pe ambele fronturi ale semnalului de ceas. Practic, aceasta înseamnă dublarea vitezei de funcţionare, de exemplu de la 100 MHz la 200 MHz
decriptareProcesul de transformare a unei informaţii criptate înapoi în forma iniţială
DESData Encripted Standard
Standard de criptare a datelor bazat pe un algoritm pentru criptare/decriptare de date, de 64 biţi utilizând o cheie de 56 biţi folosit mai ales în domeniul financiar.
DHCP(Dynamic Host Configuration Protocol) Un set de instrucţiuni folosit de un dispozitiv de comunicare (router, placă de reţea) pentru a cere şi a obţine o adresă IP de la un server care are o serie de astfel de adrese disponibile.
DHTDistributed hash tables
Clasă de sisteme distribuite descentralizate de informaţii care stochează datele în perechi şi le structurează în jurul unor noduri care pot fi modificate constant formând o infrastructură pentru servicii complexe precum cel de partajare de fişiere prin P2P.
Direct 3DParte a familiei de interfeţe Microsoft DirectX API dedicată graficii 3D. Direct3D este suportată de marea majoritate a jocurilor actuale, toate adaptoarele video ce se pot găsi pe piaţă fiind compatibile cu acest standard.
DirectXStandard multimedia utilizat mai ales la jocuri ce include API-urile Direct3D, DirectSound, DirectDraw, DirectVideo, DirectPlay, şi DirectInput.
DNSDomain Name System,” sau „Domain Name Server.”
Serviciu care transformă numele de domenii (domain names) în adrese IP, esenţial pentru accesarea unui site în funcţie de numele său.
domeniuNumele prin care un computer conectat la Internet este identificat. Un nume tipic de domeniu arată astfel: computerulmeu.ro. Prima porţiune a numelui de domeniu reprezintă, în general, numele companiei deţinătoare – în acest caz „Computerul meu”; porţiunea finală a numelui de domeniu oferă indicii asupra tipului de site: .edu – Instituţie Educaţională; .com – Comercial (afaceri); .net – Organizaţie ISP; .org – Organizaţii Non-Profit, coduri de ţară ca .ro pentru România, .ca pentru Canada, .fr pentru Franţa, .jp pentru Japonia, precum şi coduri de comunităţi .eu pentru Europa
Double BufferingTehnică de programare care utilizează două zone tampon de memorie astfel încât procesorul grafic să poată efectua prelucrări asupra unui frame în timp ce frame-ul anterior este trimis spre monitor.
DriverSoftware dedicat în exclusivitate comunicaţiei cu un anume echipament hardware.
DVCDigital Vibrance Control
Tehnologie ce permite utilizatorului reglarea culorilor în funcţie de condiţiile de iluminare ale spaţiului de lucru.
DVDDigital Video Disk sau Digital Versatile Disc
Un standard relativ nou care încearcă să combine imaginile de calitate mai bună decât cele de pe laser-disc cu sunetul mai bun decat cel de pe CD.

E

ethernetStandard pentru conectearea computerelor la o reţea locală (LAN). Cel mai popular tip de Ethernet este 10BaseT, ce denotă o transmise de vârf cu viteză de10 mbps.

F

FAQfrequently asked questions – întrebări frecvente
Secţiuni ce însumează fişiere text concepute pentru a soluţiona problemele pe care utilizatorii le întâmpină în navigarea unui site Web sau în utilizarea serviciilor online.
FATFile Allocation Table
Tabelă de alocare a fişierelor folosită iniţial de sistemul de operare MS-DOS  pentru a descrie acea parte a discului care conţine informaţii referitoare la locaţiile fizice ale fişierelor pe disc.
FirewallO aplicaţie software ce protejează un server din cadrul unei reţele informatice prin echiparea cu măsuri de securitate de tipul: apelare inversă sau codare defensivă.
FPSFrames per second
Unitate de măsură pentru capacitatea unei plăci video de a „desena” un număr de cadre pe secundă, strâns legată de viteza generală de lucru a adaptorului 3D.
frameO zonă distinctă dintr-o pagină web relativ independentă de celelalte afişate simultan însă având legături cu acesta.
Frame BufferZonă de memorie alocată procesorului grafic. Este utilizată pentru stocarea pixelilor randaţi înainte de a fi afişaţi pe monitor.
FTPFile Transfer Protocol (Protocol de transfer al fişierelor)  tip de protocol Internet utilizat pentru a copia fişiere între diferite computere conectate la reţea.cu ajutorul programelor ce interpretează comenzile complexe ale Unix, sau prin intermediul programului de navigare Web.

G

gatewayProgram sau echipament hardware ce transferă date între reţele informatice, termen cu utilizare frecventă în accesarea site-urilor Internet sau în transferul de mesaje tip e-mail între diferite servere.
GPRSGeneral Packet Radio Service,
Standard care permite transmisia de date  sub formă de pachete prin intermediul undelor radio cu o viteză de maxim 53,6 kbps.
GPSGlobal Positioning System,
Sistem dezvoltat iniţial de armata americană ce permite localizarea precisă pe glob în funcţie de parametrii transmişi de o reţea de sateliţi staţionari. Este folosită uzual în combinaţie cu o hartă electronică pentru a determina cea mai bună rută până la un punct dat.
GPUGraphics Processing Unit
Procesor grafic care realizează toate funcţiile grafice, eliberând procesorul de aceste sarcini.
GUIGraphic User Interface
Interfaţă grafică ce realizează o legatură facilă între o aplicaţie şi utilizator.

H

HDTVHigh-Definition Television
Semnal TV de înaltă definiţie ce permite afişarea imaginii la rezoluţii mai mari şi la un raport lăţime-înălţime de 16:9.
 HardwareHardware-ul este partea fizică a unui sistem informatic, spre deosebire de software, care este partea logică — cea care comandă hardware-ul prin intermediul unor programe (aplicații, sisteme de operare și drivere) — și de datele asupra cărora operează respectivul sistem de calcul.

Termenul este un cuvânt englez care se pronunță aproximativ ‘hard-uer și se traduce uzual cu echipament solid sau și cu articole de fierărie (de menaj). Hardware este ansamblul elementelor fizice și tehnice cu ajutorul cărora datele se pot culege, verifica, prelucra, transmite, afișa și stoca, apoi suporturile de memorare (dispozitivele de stocare) a datelor, precum și echipamentele de calculator auxiliare — practic, toate componentele de calculatoare și rețele de calculatoare concrete, tangibile.

HertzUnitatea de masură a frecvenţei, abreviată ca Hz. Este similar cu cicluri pe secundă
HTMLHypertext Markup Language
HTML reprezintă o colecţie de comenzi de aranjare a elementelor, ce creează documente hypertext (pagini Web). interpretate de către programul de navigare Web pentru a aranja textul şi elementele de grafică şi a include alte elemente non-text.
HTTPHTTP (Hypertext Transfer Protocol) este metoda cea mai des utilizată pentru accesarea informaţiilor în Internet care sunt păstrate pe servere World Wide Web (WWW). Protocolul HTTP este un protocol de tip text, fiind protocolul „implicit” al WWW. Adică, dacă un URL nu conţine partea de protocol, aceasta se consideră ca fiind http. HTTP presupune că pe calculatorul destinaţie rulează un program care înţelege protocolul. Fişierul trimis la destinaţie poate fi un document HTML (abreviaţie de la HyperText Markup Language), un fişier grafic, de sunet, animaţie sau video, de asemenea un program executabil pe server-ul respectiv sau şi un editor de text. După clasificarea după modelul de referinţă OSI, protocolul HTTP este un protocol de nivel aplicaţie. Realizarea şi evoluţia sa este coordonată de către World Wide Web Consortium (W3C).
HTTPSHTTPS (Hypertext Transfer Protocol Sequre) este HTTP încapsulat într-un flux SSL / TLS.
SSL înseamnă protocolul Secure Sockets Layer, un protocol de securitate care asigură comunicaţii confidenţiale prin Internet. El permite aplicaţiilor client / server să comunice în aşa fel încât să fie evitată interceptarea, modificarea sau falsificarea mesajelor.
TLS este un acronim pentru Transport Layer Security.

I

I / OImput / Output
Termen general care descrie orice interfaţă bidirecţională a unui dispozitiv electronic. Este caracterizată de o viteză de transfer ce se referă la viteza de circulaţie a informaţiei.
ICMPInternet Control Message Protocol
Protocol ce transmite periodic sub formă de pachete IP, anunţuri recepţionate de router care conţin adrese pentru diferite interfeţe de reţea. Util în dirijarea informaţiilor şi oferirea de servicii.
infectareContaminarea unui calculator cu un virus informatic.
IPInternet protocol
Modul în care informaţiile sunt transmise între sistemele componente ale mediului Internet.
IP addressUn şir unic de numere ce identifică un computer din mediul Internet. De regulă, astfel de numere sunt grupate în serii separate prin puncte, în genul: 123.123.23.2. Toate resursele din mediul Internet necesită o adresă IP.
IPXInternetwork Packet Exchange Protocol de structură a reţelei, dezvoltat de NetWare, ce administrează adresa din reţea şi modul de rutare a informaţiilor şi pachetelor. Unul dintre cele mai comune protocoale de reţea, IPX este încărcat automat în momentul în care accesaţi o reţea informatică.
IRCInternet Relay Chat
Modalitate de schimb direct de comentarii cu alţi utilizatori Internet, pentru conectare fiind necesare un client şi un server IRC.
ISDNReţea digitală de servicii integrate
Protocol dezvoltat în 1984, ce permite transmiterea de informaţii digitale cu ajutorul sistemelor cu lăţime de bandă semnificativă. Prin intermediul ISDN, un telefon poate transfera 64 kilobiţi de date digitale per secundă.

J

JavaScriptCod proiectat şi dezvoltat de Sun Microsystems şi Netscape drept sursă auxiliară pentru limbajul de programare Java, ce poate fi adăugat paginilor HTML standard pentru crearea de documente interactive.
JPEGJoint Photographic Experts Group
Format de fişier pentru imagini bogate în culori dezvoltat de comitetul Joint Photographic Experts Group ce comprimă elemente grafice de culoare fotografică îmbunătăţită, în comparaţie cu alte metode de compresie a imaginii (GIF) şi reţine un înalt grad de persistenţă a culorii.

K

kayoutForma de prezentare a unei pagini sau a unei colecţii de pagini ale unui site cu referire la aranjarea elementelor in pagină, a imaginilor şi a graficelor, utilizarea anumitor fonturi şi a altor tehnici vizuale, precum şi îmbinarea aspectelor funcţionale (ca formular de autentificare etc.) Pe scurt, aşezare în pagină.
KeyloggerKeylogger-ul realizeaza o actiune de urmarire a tastelor apasate de la tastatura, cu scopul de monitorizare si inregistrare a semnalelor trimise de la tastatura, astfel incat pesoana care utilizeaza tastatura nu are cunostiinta ca actiunile sale sunt supravegheate. Metodele cu ajutorul carora are loc procesul de keylogging sunt hardware si software bazate pe acces, la cele de analiza electomagnetica si acustica.

SOFTWARE
Softurile de baza pentru keyloggers au fost proiectate pentru a lucra pe sistemul de operare din computerul tinta, sunt din perspectiva tehnica din cinci categorii :

  • Bazat pe hypervisor – keylogger-ul poate intra in sistem printr-un malware care ruleaza ascuns de sistemul de operare, in mod efectiv keylogger-ul ruleaza ca o masina virtuala.
  • Bazat pe nucleu ( kernel ) –  metoda complexa atat pentru scriere cat si pentru combatere; astfel keylogger-ele se instaleaza la nivelului nucleu si sunt dificil de detectat, in special pentru modul de utilizare a aplicatiilor.
  • Bazat pe API – keyloggeri agata aplicatia de programare a interfetei pentru tastatura, apoi sistemul de operare notifica pentru keylogger de fiecare data cand o tasta este apasta si o inregistreaza.
  • Formular pe baza de captura a jurnalului keylogger-ului cu observatii de pe pagini web care permit utilizatorilor sa introduca date care sunt trimise pe server pentru procesare. Formularul este inregistrat inainte de a trece prin Internet si de criptarea HTTPS.
  • Analizarea pachetelor – sniffing reprezinta actul de interceptare a pachetelor TCP, implica capturarea traficului de retea asociat cu preluarea parolelor necriptate.

L

linkO legptură înglobată în conţinutul unei pagini web prin care se poate accesa o anumită resursă, fie ea text, multimedia, etc.
logJurnal
Înregistrare sistematică a tuturor datelor legate de un anumit criteriu.

M

malwareTermen general utilizat pentru programe rău-voitoare sau coduri mobile, cum ar fi viruşii, troienii, viermii etc.
MBRMaster Boot Record
Primul sector fizic al unui hard disc  care este încărcat şi executat atunci când este pornit calculatorul. Conţine tabela de partiţii şi codul care trebuie încărcat şi executat pentru a lansa sectorul de încărcare al partiţiei active.
metadataO serie de date care se referă la alte date şi este folosită pentru a facilita înţelegerea, utilizarea şi managementul datelor respective.
MIMEmultipurpose Internet mail extensions
Modalitate de a extinde capabilitatea programelor de navigare Web de a administra elemente de grafică, sunet şi multimedia prin identificarea şi organizara lor în categorii şi tipuri de fişiere, separate prin / (ex.: image/gif).
MP 3MPEG-1 Audio Layer 3,
Format de codare audio ce foloseşte un algoritm care reduce substanţial volumul de date necesare pentru stocarea înregistrării audio păstrând o asemănare fidelă cu sunetul original pentru amrea majoritate a ascultătorilor.
MPEGThe Moving Picture Experts Group,
Grup de lucru înfinţat în 1988 care se ocupă cu dezvoltarea standardelor de encodare audio-video.
MPEG-2Standard pentru codarea generală a imaginii lşi a sunetului asociat fiind format dintr-o combinaţie de compresii audio şi video ce permit stocarea şi transportul filmelor priin intermediul capacităţilor actuale de stocare şi de transport a informaţiei.
MPEG1Grup de standarde de codarte audio şi video definite de Moving Picture Experts Group. Este folosit în formatul VCD şi m, mai rar, în formatul DVD

N

newsgroupgrup de ştiri
Colecţie cu informaţii globale actualizate frecvent, organizate mai mult sau mai puţin în jurul unui anumit subiect cu relevanţă publică.

O

offlineTermen general ce se referă la orice dispozitv care este conectat fizic la o reţea, dar nu este capabil de a comunica cu alte dispozitive.
OGGStandard gratuit pentru codare multimedia destinată unei redări eficiente pe internet ce îmbină o serie de codecuri open source pentru audio, video, text (subtitrări) şi date de identificare (metadata).
onlineTermen general ce se referă la orice dispozitiv conectat şi gata de comunicare în cadrul unei reţele.
open source(sursă deschisă)
Set de principii şi practici ce promovează accesul la conceperea şi producţia bunurilor şi a informaţiei. Termenul se referă uzual la disponibilitatea codului sursă al produselor software pentru public.
OpenGLOpen Graphics Language
Interfaţă de programare proiectată şi administrată de Silicon Graphics. În general, plăcile grafice uzuale sunt însoţite de un OpenGL ICD (installable client driver), fiind un driver ce are implementat un subset al primitivelor OpenGL, suficient însă pentru a rula jocurile dorite.

P

PALPhase Alternate Line
Standard de codare video folosit mai ales în Europa, dar şi in alte părţi ale lumii. Versiunile de PAL folosesc diferite sisteme de scanare şi frecvenţe diferite pentru culori (identificate cu literele B, D, G, I, M si N).
Per-Pixel ShadingPosibilitatea de a realiza efecte de iluminare la nivel de pixel, ceea ce creşte precizia şi realismul unei imagini.
phisingOperaţia prin care utilizatorii unui site cunoscut (aparţinând unei firme respectabile) sunt păcăliţi să-şi introducă datele personale şi cele ale contului bancar sau ale cardului într-un site fraudulos, copie fidelă a site-ului firmei pentru o revalidare a contului, scopul final fiind lichidarea contului sau furtul identităţii.
PHPHypertext Preprocessor
PHP este un limbaj de programare destinat în primul rând Internetului, aducând dinamică unei pagini de web. Este unul din cele mai importante limbaje de programare web open-source şi server-side. Numele PHP provine din limba engleză şi este un acronim recursiv: Php: Hypertext Preprocessor. Exemple faimoase de utilizare a acestui limbaj sunt PhpBB (forum), PhpNuke sau Joomla (CMS), chiar şi MediaWiki, software-ul din spatele Wikipedia. Folosirea PHP poate fi văzută ca o alternativă gratuită la utilizarea unor limbaje comerciale cum sunt ASP de la Microsoft, ColdFusion de la Macromedia, sau chiar JSP de la Sun Microsystems.
Pingpacket Internet groper
Program ce returnează o cerere lansată de către un computer conectat la o reţea informatică pentru a determina dacă un anumit computer este conectat la resursele comune.
PixelCel mai mic element al unei imagini (conţine câte o mostră din fiecare elemnt al culorii). Un singur punct din multitudinea de puncte care alcătuiesc o imagine.
port forwardingLegătura între un port al unui calculator şi un alt port al unui alt calculator în interiorul unei reţele, în principal pentru a permite utilizatorilor din exterior să acceseze un serviciu din interiorul reţelei respective.
programO secvenţă precisă de instrucţiuni specificând acţiunea pe care calculatorul ar trebui să o realizeze. Adesea, termenul de „software” este folosit pentru a descrie un program de calculator.
proxySistem ce indexează în memoria cache item-uri preluate de pe alte servere, pentru a spori viteza de accesare a acestora

R

RAMRandom Access Memory – memorie cu acces randomizat
Componentă hardware in care se poate scrie sau din care se poate citi cu viteză sporită gestionată de sistemul de operare pentru programele executabile.
RAMDACRandom Acces Memory Digital to Analog Converter
Unitate funcţională a unui procesor grafic care transformă informaţia digitală stocată în zona tampon de memorie în informaţie analogică care se trimite spre monitor.
Refresh rateRată de reîmprospătare
Numărul de cadre pe care monitorul poate să le afişeze într-o secundă. Se măsoară în Hz.
RGBInformaţie video sub forma valorilor tristimulilor roşu, verde şi albastru. Combinaţia de trei valori reprezentând intensitatea fiecăreia din cele trei culori poate exprima întregul spectru de culori vizibile.
 RootkitIn lumea elementelor software “malefice” pe langa binecunoscutele soft-uri tip virus sau worm se afla si mai putin cunoscutele dar din ce in ce mai intalnitele rootkit-uri. Un soft tip rootkit este in general un program ce reuseste printr-o vulnerabilitate a sistemului gazda sa capete drepturi depline pe un sistem, sistem pe care il modifica pentru a-i putea folosi resursele nedetectat.

Rootkiturile sunt diferite fata de un virus, mai ales prin modalitatea de propagare: in general acestea sunt “implantate” de un atacator si nu sunt interesate de propagarea pe alt sistem. Ca si un virus, un rootkit va incerca sa pastreze sistemul sub controlul sau, ceea ce poate insemna de exemplu ca face verificari constante asupra modulelor prin care rootkitul isi mentine controlul si reaplicarea modificarilor daca acestea au fost “reparate” pentru ca sistemul sa poata in continuare sa fie controlat. Rookit-urile in marea majoritate pun la dispozitia atacatorului un backdoor prin care acesta poate intra in sistem oricand doreste si poate efectua orice operatiuni asupra datelor. Rootkiturile rar sunt distructive, pentru ca scopul lor este de a capata si mentine controlul asupra unui sistem cu scopul folosirii capacitatii sale de procesare in alte scopuri sau in ideea accesului la eventual informatii importante (parole, coduri PIN, numere carti credit, etc).

Numele de rootkit vine de la contul de administrator de pe majoritatea distributiilor UNIX (si virtual toate distributiile Linux), acela de “root“. Rootkitul odata inserat intr-un sistem va avea ca prima prioritate stergerea tuturor logurilor care ar putea da de gol reusita sa, pe cat posibil lasand neatinse alte loguri, pentru a nu trezi suspiciuni. Dupa aceasta faza urmeaza instalarea propriuzisa, care poate presupune modificarea anumitor elemente, de la diverse programe (user-level) pana la insasi kernel-ul sistemului. Prin aceste modificari rootkitul se asigura ca:

  1. castiga drepturi de administrator si poate accesa orice resursa a sistemului
  2. nu poate fi detectat (sau cel putin se asigura ca detectia sa va fi foarte foarte dificila)

Daca prima parte poate fi considerata relativ simpla odata cunoscuta o vulnerabilitate a sistemului, a doua parte este mai complicata. Rootkiturile intotdeauna vor incerca sa foloseasca orice truc pentru a deveni “invizibile”. Cateva din posibilele modificari facute sunt:

  • un rootkit poate modifica utilitarul “ps” de pe un sistem Linux, utilitar care afiseaza procesele active, pentru a-l face sa NU afiseze si procesul rootkitului
  • un rootkit poate modifica utilitarele de sniffing in retea existente pe sistem pentru ca acestea sa “ocoleasca” si sa nu raporteze traficul facut de rootkit (in general acesta este bineinteles traficul facut intre atacator si rootkit prin care atacatorul acceseaza/foloseste nestiut de nimeni resursele sistemului)
  • un rootkit poate ascunde anumite fisiere (proprii in general) pentru cazul in care un program tip antivirus scaneaza sistemul in cautarea sa

Toate aceste modificari fac foarte dificila detectia unui rootkit, din moment ce acesta are drepturi de superuser si poate modifica orice functie sistem, manipuland prin acest lucru rezultatele diverselor scannere. Este si motivul pentru care un foarte mare numar de calculatoare de pe internet sunt considerate a fi infectate cu rootkituri fara ca detinatorii sa aiba vreo idee de acest lucru, resursele lor fiind folosite de retelele tip botnet care “reunesc” aceste calculatoare infectate si usor-controlabile remote, punandu-le la dispozitia diverselor grupari tip cybercrime.

Desi un rootkit isi poate ascunde usor urmele, este foarte complicata ascunderea tuturor urmelor, scannerele de rootkituri bazandu-se pe scaparile acestora pentru a le detecta. Cu toate acestea, atacurile “serioase” care folosesc rootkituri bine testate si construite sunt in general foarte eficace.

Exista diverse utilitare, mai mult sau mai putin bune pentru detectia rootkiturilor. Unele din ele au o baza de “semnaturi” in stilul antivirusilor prin care incearca sa detecteze anumite rootkituri pe cand altele sunt mai “euristice” si incearca detectarea comportamentului anormal al unui sistem sau al unei comenzi (output ciudat, functii modificate, fisiere dubioase, sniffing activat fara cunostinta utilizatorului sau trafic suspect, etc). De asemenea, tinand cont ca un soft rootkit va incerca sa aduca mereu un sistem in starea in care o doreste pentru a-l putea tine sub control, o metoda de a detecta un posibil rootkit este reprezentata de incercarea unui scanner antirootkit de a modifica anumite elemente, servicii, utilitare, deamon-uri, urmata de detectia modificarilor pe care in mod automat rootkitul le va face pentru a ramane activ.

routerComponentă hardware ce redirecţionează datele primite de la o reţea locală (LAN) către o linie de internet de la distanţă. Routerele administrează erorile de transmisie, menţin statistici de utilizare a reţelei şi administrează problemele de securitate.

S

SMTPsimple mail transfer protocol – protocol de transfer al corespondenţei simple
Protocol ce administrează procesul de transmitere al corespondenţei online, prin negociere directă cu serverul destinatar şi cel expeditor.
softwareSet de programe şi rutine care lucrează împreună pentru îndeplinirea unui set de funcţii.
spamMesaj cu caracter comercial trimis către  destinatari multipli, prin intermediul adreselor de e-mail, al grupurilor de ştiri şi discuţii online, forumuri etc.
spywareSoft adăugat la un alt program şi instalat de cele mai multe ori fără ştirea utilizatorului, scopul său fiind strângerea informaţiilor (site-uri accesate, ultimele taste apăsate, adrese de e-mail etc) despre o anume persoană sau organizaţie fără ştirea acesteia şi trimiterea raportului către o persoană aflată la distanţă.
SSEIntel Streaming SIMD Extensions
Set de instrucţiuni pentru accelerarea aplicaţiilor multimedia în procesoarele Intel Pentium III

 

SSE2Set de instrucţiuni prezent în procesoarele Intel Pentium 4, extindere a SSE, destinat accelerării aplicaţiilor multimedia.
SubwooferUn difuzor făcut special pentru redarea frecvenţelor joase ce trebuie să fie capabil să ajunga in octava cea mai joasă (20-40 Hz)

T

tabela de partiţiUn tabel de 64 biţi aflat în sectorul principal de încărcare al unui hard disc, care conţine informaţii despre mărimea, tipul (DOS, UNIX) şi poziţia partiţiilor de pe disc.
TexelPrescurtare de la texture element. Reprezintă cel mai mic element al unei texturi
TexturăModel grafic aplicat pe o structură ce poate fi extins sau restrâns în poligoane în funcţie de necesităţi.
Texture MappingProcesul aplicării unei texturi pe o suprafaţă a unui model tridimensional.
THXSerie de specificaţii pentru sistemele de sunet surround. creată iniţial pentru coloana sonoră de la Star Wars, Professional  THX se foloseşte în cinematografie. Specificaţiile Home THX sunt secrete şi producătorii semnează acte de confidenţialitate înainte de a-şi supune produsele testelor de certificare THX
torrentFişier de tip metadata ce conţine informaţiile necesare pentru schimbul de date între utilizatori cu ajutorul programului BitTorrent.
Trilinear filteringProces prin care se aplică bilinear filtering de fiecare parte a unei texturi, cu efecte de reducere a aspectului „pixelat”.
Triple BufferingTehnologie similară cu Double Buffering, în care se utilizează trei zone tampon de memorie.
troianTermen generic care descrie un set de instrucţiuni pentru calculator, intenţionat ascunse în interiorul unui program pentru obţinerea anumitor date considerate confidenţiale şi transmiterea lor în reţea.
TwinView Dual-Display ArchitectureTehnologie aparţinând nVIDIA care permite unei singure plăci video afişarea pe două monitoare simultan a aceleiaşi imagini sau a două imagini diferite. Există tehnologii similare şi la alţi producători (ATI, Matrox).

U

uPnPUniversal Plug and Play
Arhitectură de reţea care oferă compatibilitate între componente periferice şi echipamente de reţelistică ale celor peste 400 de producători reuniţi în forumul cu acelaşi nume.
URLuniform resource locator, universal resource locator
Reprezintă echivalentul Internet al adresei reale, ce funcţionează în mod similar celorlalte tipuri de adrese, prin trecerea de la informaţii generice la date de ordin specific (de la cod poştal la destinatar, de exemplu).

V

vierme (worm)Un program care nu infectează alte fişiere, aşa cum fac viruşii, ci se multiplică în mai multe copii pe sistem şi, mai ales, într-un sistem distribuit de calcul.
virusProgram care se autocopiază astfel încât infectează părţi din sistemul de operare şi/sau programe executabile fără acordul utilizatorului.
VRAMVideo Random Access Memory
Memorie performantă ce poate fi accesată de către două dispozitive în acelaşi timp, fiind extrem de utilă în rendering-ul 3D.
VsyncVertical Synchronization
Capacitatea unui adaptor video de a se sincroniza cu rata de reîmprospătare a monitorului, eliminându-se problemele de afişare.

W

webmasterTitulatură oferită persoanelor ce administrează elementele hardware şi software integrate site-urilor Web ale unei companii. Termen echivalent cu administrator de sisteme Internet.
WWWCunoscut şi sub abrevierea WWW, W3 sau Web, şi dezvoltat iniţial de laboratoarele CERN din Geneva, Elveţia. Dezvoltarea continuă a mediului Web este supravegheată de World Wide Web Consortium. Mediul Web poate fi descris şi sub forma unui sistem de hypertext pentru server şi client, utilizat în furnizarea de informaţii din reţeaua Internet.

X

XMLExtensible Markup Language

Iniţiativă a consorţiului W3C ce permite encodarea informaţiilor şi a serviciilor în structuri cu sens care să poată fi înţelese atât de computere cât şi de oameni.

Z

Z-BufferZonă de memorie utilizată în procesarea imaginilor pentru a stoca valorile de adâncime de pe axa Z. Importanţa adâncimii la care se află fiecare punct este esenţială, ea determinând care obiecte se află în faţă şi care sunt obturate privirii.
zipStandard gratuit de compresie şi decompresie utilizat pentru descărcarea arhivelor PC, dezvoltat de Phil Katz pentru programul său PKZip, axat pe sistemul de operare DOS.